Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

5G

D-Hive:
drones as-a-service
in de haven

COMPUTER CHECKPOINT
is al meer dan dertig jaar actief rond informatica en multimedia. Het bedrijf biedt zijn diensten aan via winkels in Aartselaar, Eeklo, Lokeren, Oostakker, Sint-Denijs-Westrem en Wetteren.

Piet Opstaele
innovatiemanager bij Havenbedrijf Antwerpen-Brugge

“Drones maken een heleboel nieuwe toepassingen mogelijk in de haven.”

A6K

Het 5G-laboratorium van A6K

Met de co-creatie van het eerste private 5G-netwerk in Charleroi wil men technologie naar een industriële locatie brengen om nieuwe toepassingen te creëren, maar vooral om een platform op te zetten waarop deze innovaties kunnen worden getest.

Fabriek Logistiek

Fabriek Logistiek test 5G-Mobile Private Network

Een 5G-MPN (Mobile Private Network) biedt het beste van twee werelden: de capaciteit en snelheid van 5G voor het dataverkeer, terwijl de data zelf lokaal blijven. Bij Fabriek Logistiek testen logistieke bedrijven de mogelijkheden van zo’n 5G-MPN uit.

politiezone Klein-Brabant

Drone geeft politiezone 
Klein-Brabant extra paar ogen

Hoofdinspecteur Herman Peeters en eerste inspecteur Peter Vercauteren waren in hun vrije tijd al met drones in de weer. “We zagen meteen hoe een drone ons zou kunnen ondersteunen bij een interventie”, vertelt Peter.
De drone van de Politiezone Klein-Brabant is voorzien van een camera met een sterke zoomlens en van een warmtecamera. Op de grond is er één agent die het toestel bedient, terwijl een tweede de camera’s en de opnames opvolgt. De drone zorgt voor bijstand vanuit de lucht. “Ik herinner mij een huiszoeking door de federale politie in onze zone”, zegt Herman . “Het was donker buiten. Op de gewone beelden was niets te zien, maar met de thermische camera konden we perfect zien waar de verdachte zich schuilhield. Toen hij vluchtte, volgden we hem met de drone tot de federale collega’s hem oppakten.”

Standaard gebeurt de aansturing van Spot over het wifinetwerk waarmee Spot verbonden is of zelf uitstraalt. Dit betekent dat er ofwel wifi aanwezig moet zijn of dat de operator die Spot aanstuurt in de buurt van de robot moet zijn. “Maar op grote industriële sites is er niet overal wifi beschikbaar”, legt Philippe Soutaer, 5G Innovation Platform Lead bij Proximus uit. “In dat geval zorgt 5G voor een uniforme en constante connectie met Spot, zonder latency, zodat de robot beelden en andere data probleemloos en in real time door kan sturen.”

Connectiviteit via 5G

Philippe Soutaer

5G Innovation Platform Lead bij Proximus

Dronematrix is een ontwikkelaar van drones en dronesoftware en maakt onderdeel uit van RiskMatrix, een Europese groep van technologiebedrijven die zich richten op Smart Technologies, geavanceerde software en drone-oplossingen.

SPOT robothond

Trouwe viervoeter versnelt innovatie

Voor een robot op wielen is een klein niveauverschil al vaak een onoverkomelijke drempel. Dat is niet zo voor robothond Spot. In combinatie met 5G opent die de deur naar een compleet nieuwe benadering van ondersteuning en automatisering.

Frederik Winters, Director Business Development bij DroneMatrix

“We bieden drones aan as-a-service. De klant is geen eigenaar van de drone, maar neemt een dronevlucht af als een dienst.”

Director Business Development bij DroneMatrix

Frederik Winters 

Dat Antwerpen-Brugge de primeur kreeg, is geen toeval. De haven was al langer het potentieel van dronevluchten aan het bestuderen. Antwerpen-Brugge was daarbij wereldwijd de eerste haven die een aanbesteding voor drones uitschreef. “En DroneMatrix is het enige bedrijf op de Belgische markt dat zelf drones bouwt”, zegt Frederik Winters, Director Business Development bij DroneMatrix. “Zo kwamen we al snel met elkaar in contact.” SkeyDrone regelt het droneverkeer voor het project, terwijl Proximus instapte als partner voor het dataverkeer tussen de drones en het platform voor het beheer van de toestellen.

expert interview

Het 6th NeTWorK-consortium als drijvende kracht

6th NeTWorK ontwikkelt droneoplossingen onder de vorm van een dienst: ‘drones as a service’. Bedrijven kunnen de dienst afnemen voor allerlei zakelijke doeleinden.

Als havenbeheerder staat Havenbedrijf Antwerpen-Brugge in voor het uitvoeren van uiteenlopende activiteiten om de haven met de rest van de wereld te verbinden. Ze staan garant voor vlot en veilig scheepvaartverkeer en onderhouden haveninfrastructuur zoals bruggen en sluizen.

Unmanned Traffic Management is wereldprimeur 

Met de brede waaier aan mogelijke toepassingen voor ogen, besliste het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge om voluit voor dronetechnologie te kiezen. “Als havenbedrijf beheren we de hele haven, niet alleen wat op het land en het water gebeurt, maar ook in de lucht”, vervolgt Piet. “We zijn de eerste haven ter wereld die over een systeem voor Unmanned Traffic Management beschikt: een oplossing waarmee we het droneverkeer in de haven kunnen regelen.”

“Een bedrijf dat een dronevlucht aanvraagt, doet dat via een digitaal platform”, zegt Steven Mees, Enterprise Account Manager bij Proximus. “Op dat systeem – dat draait in ons datacenter – komen ook de videobeelden terecht die de camera van de drone via ons mobiele netwerk doorstuurt.” Proximus voerde in de Antwerps-Brugse haven testen uit met 5G. De veiling van de 5G-licenties volgt zeer binnenkort. “De Antwerps-Brugse haven zal daarbij het eerste grote gebied zijn waar Proximus 5G uitrolt”, aldus Steven. De verwachting is dat de komst van 5G een kantelmoment oplevert in het gebruik van drones.

5G kantelmoment in dronegebruik 
5G-netwerk essentieel voor realtime communicatie   

De komst van 5G is essentieel voor de uitbouw van een dronenetwerk. Via 5G verloopt de realtime communicatie tussen de drone en het controlecentrum voor de besturing van het toestel. Daarnaast stuurt de camera van de drone via 5G in real time beelden door. “De testvluchten hebben we intussen achter de rug”, zegt Piet. “We starten op linkeroever met een eerste aanbod van dronediensten. Na de zomer volgt stapsgewijs de rest van het havengebied. Tegen eind dit jaar willen we vijfhonderd vluchten per maand uitvoeren.”

Dat systeem vormt het hart van D-Hive, de noemer waaronder het havenbedrijf dronediensten kan bestellen. “De haven beslaat een groot gebied”, legt Piet uit. “Daarin bevinden zich naar schatting twee miljard euro assets.” Die kunnen op één of andere manier baat hebben bij dronediensten, zoals monitoring of ondersteuning vanuit de lucht. Bij een brand op een moeilijk bereikbare plaats of op een locatie met ontploffingsgevaar, kunnen dronebeelden van grote waarde zijn voor de hulpdiensten. Dankzij de inzet van drones zijn die beelden beschikbaar zonder mensen bloot te stellen aan gevaar.

Nieuwe diensten 
Haven regelt droneverkeer 

Het inzetten van een drone zorgt ervoor dat het havenbedrijf het opruimen van vervuiling veel gerichter kan organiseren, waardoor er ook minder hinder is voor de scheepvaart. “Zo bedachten we nog een hele reeks mogelijke toepassingen voor drones in de haven”, zegt Piet. “Een drone kan met zijn camera bijvoorbeeld containers met gevaarlijke goederen identificeren, waardoor je geen mensen ter plaatse moet sturen. Je kunt drones inspectievluchten laten uitvoeren, enzovoort.”

Vervuilde locaties spotten via drones 

“Wanneer er olie vrijkomt op het water, heeft dat een grote impact”, zegt Piet. “We schorten lokaal de scheepvaart op tot de olie is opgeruimd. Tegelijk willen we op de oevers ook vervuiling door aanspoelende olie vermijden.” Om dezelfde reden ruimt het havenbedrijf ook het drijfvuil in de haven op. Jaarlijks gaat het om vijftig ton drijvend afval. “Naar olie of drijfvuil gaan we traditioneel per boot op zoek”, legt Piet uit. “Maar uiteraard kun je vervuilde locaties veel sneller spotten vanuit de lucht.”

Dat D-Hive concreet in de Antwerps-Brugse haven vorm krijgt, is niet toevallig. “We zetten sterk in op innovatie”, zegt Piet Opstaele, innovatiemanager bij Havenbedrijf Antwerpen-Brugge. “Drie jaar geleden zijn we al beginnen kijken welke meerwaarde drones voor de haven zouden kunnen hebben.” Het opsporen van olievlekken was een eerste case die daarbij naar boven kwam. Er zijn jaarlijks honderd tot honderdvijftig incidenten met verlies van olie in de haven, bijvoorbeeld bij het bijtanken van schepen of na een incident met een aanvaring.

Eye in the sky 

“De voorbije jaren zagen we een enorme versnelling in de vraag naar robotdiensten”, zegt Edy van Acker, CEO bij Computer Checkpoint. Het bedrijf is ruim dertig jaar actief rond informatica en multimedia, maar biedt sinds enkele jaren ook humanoïde robots aan. Het zijn toestellen die zich het best lenen voor interactieve, intelligente taken, zoals onthaal en assistentie. “Tijdens de coronacrisis vroegen bedrijven onder meer naar robots die de temperatuur konden meten van bezoekers.”

Als eerste Belgische bedrijf heeft Computer Checkpoint zijn aanbod uitgebreid met Spot van de Amerikaanse robotontwikkelaar Boston Dynamics. Spot is een robothond. Het toestel rolt niet over de grond op wielen – zoals de meest gangbare modellen – maar loopt op vier poten, net als een hond. “Dat biedt een enorm voordeel”, legt Edy uit. “Spot is op zowat elk terrein inzetbaar: op oneffen ondergrond, op gras, enzovoort. De robot stapt over drempels en kan een trap oplopen.”

steven mees

Enterprise Account Manager bij Proximus

Onder de naam D-Hive krijgt in de Antwerps-Brugse haven een heus drones as a service netwerk stilaan vorm. Het netwerk komt er via het consortium 6th NeTWorK. Dat werd eind 2020 opgericht door DroneMatrix, een ontwikkelaar van drones en dronesoftware, SkeyDrone, dienstverlener voor de droneluchtvaart, en Proximus. 

Piet Opstaele, innovatiemanager bij Havenbedrijf Antwerpen-Brugge

“Tegen eind dit jaar mikken we in de Antwerps-Brugse haven op vijfhonderd automatische dronevluchten per maand.”

Piet Opstaele 

studeerde geschiedenis en ruimtelijke planning aan de Universiteit Gent. Sinds 2017 is hij innovatiemanager bij Havenbedrijf Antwerpen-Brugge.

Met drones spot de Antwerps-Brugse haven makkelijk olievlekken en drijfvuil. Toezicht vanuit de lucht laat toe die hinder op een veel efficiëntere manier aan te pakken. Via dat voorbeeld wil de haven ook andere bedrijven inspireren om op dronediensten in te zetten.

D-Hive:
drones as-a-service
in de haven

5G

COMPUTER CHECKPOINT
is al meer dan dertig jaar actief rond informatica en multimedia. Het bedrijf biedt zijn diensten aan via winkels in Aartselaar, Eeklo, Lokeren, Oostakker, Sint-Denijs-Westrem en Wetteren.

Dronematrix is een ontwikkelaar van drones en dronesoftware en maakt onderdeel uit van RiskMatrix, een Europese groep van technologiebedrijven die zich richten op Smart Technologies, geavanceerde software en drone-oplossingen.

A6K

Het 5G-laboratorium van A6K

Met de co-creatie van het eerste private 5G-netwerk in Charleroi wil men technologie naar een industriële locatie brengen om nieuwe toepassingen te creëren, maar vooral om een platform op te zetten waarop deze innovaties kunnen worden getest.

Fabriek Logistiek

Fabriek Logistiek test 5G-Mobile Private Network

Een 5G-MPN (Mobile Private Network) biedt het beste van twee werelden: de capaciteit en snelheid van 5G voor het dataverkeer, terwijl de data zelf lokaal blijven. Bij Fabriek Logistiek testen logistieke bedrijven de mogelijkheden van zo’n 5G-MPN uit.

politiezone Klein-Brabant

Drone geeft politiezone 
Klein-Brabant extra paar ogen

Hoofdinspecteur Herman Peeters en eerste inspecteur Peter Vercauteren waren in hun vrije tijd al met drones in de weer. “We zagen meteen hoe een drone ons zou kunnen ondersteunen bij een interventie”, vertelt Peter.
De drone van de Politiezone Klein-Brabant is voorzien van een camera met een sterke zoomlens en van een warmtecamera. Op de grond is er één agent die het toestel bedient, terwijl een tweede de camera’s en de opnames opvolgt. De drone zorgt voor bijstand vanuit de lucht. “Ik herinner mij een huiszoeking door de federale politie in onze zone”, zegt Herman . “Het was donker buiten. Op de gewone beelden was niets te zien, maar met de thermische camera konden we perfect zien waar de verdachte zich schuilhield. Toen hij vluchtte, volgden we hem met de drone tot de federale collega’s hem oppakten.”

Standaard gebeurt de aansturing van Spot over het wifinetwerk waarmee Spot verbonden is of zelf uitstraalt. Dit betekent dat er ofwel wifi aanwezig moet zijn of dat de operator die Spot aanstuurt in de buurt van de robot moet zijn. “Maar op grote industriële sites is er niet overal wifi beschikbaar”, legt Philippe Soutaer, 5G Innovation Platform Lead bij Proximus uit. “In dat geval zorgt 5G voor een uniforme en constante connectie met Spot, zonder latency, zodat de robot beelden en andere data probleemloos en in real time door kan sturen.”

Connectiviteit via 5G

Philippe Soutaer

5G Innovation Platform Lead bij Proximus

“De voorbije jaren zagen we een enorme versnelling in de vraag naar robotdiensten”, zegt Edy van Acker, CEO bij Computer Checkpoint. Het bedrijf is ruim dertig jaar actief rond informatica en multimedia, maar biedt sinds enkele jaren ook humanoïde robots aan. Het zijn toestellen die zich het best lenen voor interactieve, intelligente taken, zoals onthaal en assistentie. “Tijdens de coronacrisis vroegen bedrijven onder meer naar robots die de temperatuur konden meten van bezoekers.”

Als eerste Belgische bedrijf heeft Computer Checkpoint zijn aanbod uitgebreid met Spot van de Amerikaanse robotontwikkelaar Boston Dynamics. Spot is een robothond. Het toestel rolt niet over de grond op wielen – zoals de meest gangbare modellen – maar loopt op vier poten, net als een hond. “Dat biedt een enorm voordeel”, legt Edy uit. “Spot is op zowat elk terrein inzetbaar: op oneffen ondergrond, op gras, enzovoort. De robot stapt over drempels en kan een trap oplopen.”

SPOT robothond

Trouwe viervoeter versnelt innovatie

Voor een robot op wielen is een klein niveauverschil al vaak een onoverkomelijke drempel. Dat is niet zo voor robothond Spot. In combinatie met 5G opent die de deur naar een compleet nieuwe benadering van ondersteuning en automatisering.

steven mees

Enterprise Account Manager bij Proximus

“Een bedrijf dat een dronevlucht aanvraagt, doet dat via een digitaal platform”, zegt Steven Mees, Enterprise Account Manager bij Proximus. “Op dat systeem – dat draait in ons datacenter – komen ook de videobeelden terecht die de camera van de drone via ons mobiele netwerk doorstuurt.” Proximus voerde in de Antwerps-Brugse haven testen uit met 5G. De veiling van de 5G-licenties volgt zeer binnenkort. “De Antwerps-Brugse haven zal daarbij het eerste grote gebied zijn waar Proximus 5G uitrolt”, aldus Steven. De verwachting is dat de komst van 5G een kantelmoment oplevert in het gebruik van drones.

5G kantelmoment in dronegebruik 

Dat Antwerpen-Brugge de primeur kreeg, is geen toeval. De haven was al langer het potentieel van dronevluchten aan het bestuderen. Antwerpen-Brugge was daarbij wereldwijd de eerste haven die een aanbesteding voor drones uitschreef. “En DroneMatrix is het enige bedrijf op de Belgische markt dat zelf drones bouwt”, zegt Frederik Winters, Director Business Development bij DroneMatrix. “Zo kwamen we al snel met elkaar in contact.” SkeyDrone regelt het droneverkeer voor het project, terwijl Proximus instapte als partner voor het dataverkeer tussen de drones en het platform voor het beheer van de toestellen.

expert interview

Het 6th NeTWorK-consortium als drijvende kracht

6th NeTWorK ontwikkelt droneoplossingen onder de vorm van een dienst: ‘drones as a service’. Bedrijven kunnen de dienst afnemen voor allerlei zakelijke doeleinden.

Als havenbeheerder staat Havenbedrijf Antwerpen-Brugge in voor het uitvoeren van uiteenlopende activiteiten om de haven met de rest van de wereld te verbinden. Ze staan garant voor vlot en veilig scheepvaartverkeer en onderhouden haveninfrastructuur zoals bruggen en sluizen.

Frederik Winters, Director Business Development bij DroneMatrix

“We bieden drones aan as-a-service. De klant is geen eigenaar van de drone, maar neemt een dronevlucht af als een dienst.”

Unmanned Traffic Management is wereldprimeur 

Met de brede waaier aan mogelijke toepassingen voor ogen, besliste het Havenbedrijf Antwerpen-Brugge om voluit voor dronetechnologie te kiezen. “Als havenbedrijf beheren we de hele haven, niet alleen wat op het land en het water gebeurt, maar ook in de lucht”, vervolgt Piet. “We zijn de eerste haven ter wereld die over een systeem voor Unmanned Traffic Management beschikt: een oplossing waarmee we het droneverkeer in de haven kunnen regelen.”

Piet Opstaele 

studeerde geschiedenis en ruimtelijke planning aan de Universiteit Gent. Sinds 2017 is hij innovatiemanager bij Havenbedrijf Antwerpen-Brugge.

5G-netwerk essentieel voor realtime communicatie   

De komst van 5G is essentieel voor de uitbouw van een dronenetwerk. Via 5G verloopt de realtime communicatie tussen de drone en het controlecentrum voor de besturing van het toestel. Daarnaast stuurt de camera van de drone via 5G in real time beelden door. “De testvluchten hebben we intussen achter de rug”, zegt Piet. “We starten op linkeroever met een eerste aanbod van dronediensten. Na de zomer volgt stapsgewijs de rest van het havengebied. Tegen eind dit jaar willen we vijfhonderd vluchten per maand uitvoeren.”

Dat systeem vormt het hart van D-Hive, de noemer waaronder het havenbedrijf dronediensten kan bestellen. “De haven beslaat een groot gebied”, legt Piet uit. “Daarin bevinden zich naar schatting twee miljard euro assets.” Die kunnen op één of andere manier baat hebben bij dronediensten, zoals monitoring of ondersteuning vanuit de lucht. Bij een brand op een moeilijk bereikbare plaats of op een locatie met ontploffingsgevaar, kunnen dronebeelden van grote waarde zijn voor de hulpdiensten. Dankzij de inzet van drones zijn die beelden beschikbaar zonder mensen bloot te stellen aan gevaar.

Nieuwe diensten 

Piet Opstaele, innovatiemanager bij Havenbedrijf Antwerpen-Brugge

“Tegen eind dit jaar mikken we in de Antwerps-Brugse haven op vijfhonderd automatische dronevluchten per maand.”

Vervuilde locaties spotten via drones 

“Wanneer er olie vrijkomt op het water, heeft dat een grote impact”, zegt Piet. “We schorten lokaal de scheepvaart op tot de olie is opgeruimd. Tegelijk willen we op de oevers ook vervuiling door aanspoelende olie vermijden.” Om dezelfde reden ruimt het havenbedrijf ook het drijfvuil in de haven op. Jaarlijks gaat het om vijftig ton drijvend afval. “Naar olie of drijfvuil gaan we traditioneel per boot op zoek”, legt Piet uit. “Maar uiteraard kun je vervuilde locaties veel sneller spotten vanuit de lucht.”

Dat D-Hive concreet in de Antwerps-Brugse haven vorm krijgt, is niet toevallig. “We zetten sterk in op innovatie”, zegt Piet Opstaele, innovatiemanager bij Havenbedrijf Antwerpen-Brugge. “Drie jaar geleden zijn we al beginnen kijken welke meerwaarde drones voor de haven zouden kunnen hebben.” Het opsporen van olievlekken was een eerste case die daarbij naar boven kwam. Er zijn jaarlijks honderd tot honderdvijftig incidenten met verlies van olie in de haven, bijvoorbeeld bij het bijtanken van schepen of na een incident met een aanvaring.

Eye in the sky 

Onder de naam D-Hive krijgt in de Antwerps-Brugse haven een heus drones as a service netwerk stilaan vorm. Het netwerk komt er via het consortium 6th NeTWorK. Dat werd eind 2020 opgericht door DroneMatrix, een ontwikkelaar van drones en dronesoftware, SkeyDrone, dienstverlener voor de droneluchtvaart, en Proximus. 

Met drones spot de Antwerps-Brugse haven makkelijk olievlekken en drijfvuil. Toezicht vanuit de lucht laat toe die hinder op een veel efficiëntere manier aan te pakken. Via dat voorbeeld wil de haven ook andere bedrijven inspireren om op dronediensten in te zetten.