Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

next normal

Hybride werken is 

resultaatgericht

mens-, klant- en

Hybride werken gaat volgens Isabel De Clercq niet om het uitdrukken van werk in kantoor- of thuiswerkdagen, maar wel om het creëren van een mens-, klant- en resultaatgericht kader. Hoe je die lijnen als ondernemer uitzet, pende ze neer in een manifest.

1. Geen strakke regels, wel ‘guiding principles’

Algemene richtlijnen naar voren schuiven wijst op vertrouwen in de kracht van
het team. De organisatie hecht belang
aan een volwassen arbeidsrelatie. 

“Niet iedereen hoeft altijd gelijktijdig of
 op dezelfde locatie te werken.”

In haar manifest breekt Isabel een lans voor focustijd en asynchroon werken. “We zien meetings als enige manier om samen te werken. Maar er bestaan ook andere mogelijkheden: je kan ook niet-gelijktijdig samenwerken. Meetings hou je best voor die activiteiten waarvoor een gelijktijdige aanwezigheid noodzakelijk is.
Het nemen van een beslissing, bijvoorbeeld. Maar het doornemen van informatie en
het vormen van een mening en die weergeven in woorden, dat kan je ook op voorhand doen, op een asynchrone manier.” Deze manier van werken garandeert dat er langere stukken tijd vrijkomen, focustijd, een noodzakelijke voorwaarde om aan betekenisvol kenniswerk te kunnen doen.

“Het hybride werken wordt vaak voorgesteld als de ultieme vrijheid voor het individu. Maar dat is het absoluut niet.” Isabel is formeel. “Denk aan de Heilige Drievuldigheid. Wel, zo heb je individu, team en organisatie. Het individu moet bewuster stilstaan bij de manier waarop hij/zij toegevoegde waarde creëert. Leidinggevenden horen meer aandacht te geven aan het installeren van verbinding en vertrouwen. De organisatie moet zorgen voor duidelijke guidelines: algemene principes die teams toelaten om daarbinnen afspraken te maken en goede manieren van interactie af te spreken.”

Isabel De Clercq is oprichter van Connect Share Lead, dat organisaties helpt om vorm
te geven aan een gezonde werkplek. Hybride werken is daarbij een interessante facilitator. “Van levenslang leren door asynchrone kennisdeling, over productiviteit door focus en technologie, tot digitale taal en meer zelfbeschikking. Wie hybride werken optimaal inricht, wint op alle vlakken en draagt ook bij tot een betere klantenservice.”

Individu – team – organisatie: de Heilige Drievuldigheid

Te veel regelneverij. Te weinig visie

Isabel zag organisaties krampachtig reageren bij de voorbereiding van de terugkeer naar de werkvloer. “Het lijkt wel alsof velen zich verplicht voelen op die kar te springen.
Het debat wordt daarbij vaak verengd tot het vastleggen van twee dagen thuiswerk. Op die manier gaan organisaties voorbij aan het rijke gedachtegoed dat het hybride werken in zich draagt.” Isabel verwijst dan met vuur naar concepten als vertrouwen, volwassen arbeidsorganisatie, klantgerichtheid en levenslang leren.

Asynchroon samenwerken en focustijd

Zeven indicatoren die tonen dat organisaties hybride werken omarmen

Isabel De Clercq 

is naast oprichter van Connect Share Lead ook de auteur van ‘Het Hybride Werken – Een Manifest’, het managementboek ‘Social Technologies in Business’ en van
de verhalenbundel ‘Gekruld’.

“De keuzes die organisaties nu maken zijn een veruiterlijking van de waarden van de organisatie."

Isabel De Clercq
auteur van ‘Het Hybride Werken – Een Manifest’ 

2. Weg met
‘one size fits all’

Verschillende rollen brengen andere vereisten met zich mee. Laat verschillen tussen individuen en teams bestaan.
Dit getuigt van een mensgerichte blik. 

4. Institutionaliseer focustijd

Medewerkers moeten niet altijd bereikbaar zijn, managers hoeven niet te checken of mensen aan het werk zijn.

5. Aan de slag met asynchroon

Asynchroon werken leidt tot minder onderbrekingen en geeft kenniswerkers het signaal dat de organisatie belang hecht aan het feit dat ze hun dag kunnen afsluiten met een tevreden gevoel.

3. We zijn zoekende

Het pad naar het hybride werken ziet er voor iedere organisatie verschillend uit en gaat gepaard met een continue zoektocht. Durf dat ook te erkennen.

6. Levenslang leren

Moedig medewerkers aan om zich
te blijven ontwikkelen en ondersteun hen in hun ambities.

7. Zet als leidinggevende de toon

Algemene richtlijnen naar voren schuiven wijst op vertrouwen in de kracht van het team. De organisatie hecht belang aan een volwassen arbeidsrelatie. 

Deze winnaars van de wedstrijd uit One juni ontvingen het boek ‘5G: De ruggengraat van onze toekomst’ van Tom Cassauwers of het boek ‘Faut-il avoir peur de la 5G ?’ van Guy Pujolle.

  • Eric De Ron
  • Steven Ackx
  • Alain Dumont
  • Nele Warnez
  • Koen Van Echelpoel
  • Luc Stock

Online leidinggeven, motiveren en verbinden

“Door de pandemie en het continue thuiswerken is het al een lange tijd moeilijk om een gezonde balans te houden. Daarom werken we nu voornamelijk rond ‘Work smarter, Connect together & Energize yourself’. We geven tips, webinars, video’s en richtlijnen over momenten om te ontspannen en een slimmere vergadercultuur.”

Erica Baetslé,
HR Manager Wellbeing & Engagement bij Proximus

Beantwoord de wedstrijdvragen en maak kans op 1 van de 3 exemplaren. 

‘Het Hybride Werken’ van Isabel De Clercq 

Win het boek

resultaatgericht

Hybride werken gaat volgens Isabel De Clercq niet om het uitdrukken van werk in kantoor- of thuiswerkdagen, maar wel om het creëren van een mens-, klant- en resultaatgericht kader. Hoe je die lijnen als ondernemer uitzet, pende ze neer in een manifest.

mens-, klant- en

Hybride werken is 

next normal

Switch naar hybride werken

5. Aan de slag met asynchroon

Medewerkers moeten niet altijd bereikbaar zijn, managers hoeven niet te checken of mensen aan het werk zijn.

4. Institutionaliseer focustijd

Het pad naar het hybride werken ziet er voor iedere organisatie verschillend uit en gaat gepaard met een continue zoektocht. Durf dat ook te erkennen.

3. We zijn zoekende

Verschillende rollen brengen andere vereisten met zich mee. Laat verschillen tussen individuen en teams bestaan.
Dit getuigt van een mensgerichte blik. 

2. Weg met
‘one size fits all’

Algemene richtlijnen naar voren schuiven wijst op vertrouwen in de kracht van
het team. De organisatie hecht belang
aan een volwassen arbeidsrelatie. 

1. Geen strakke regels, wel ‘guiding principles’

6. Levenslang leren

Zeven indicatoren die tonen dat organisaties hybride werken omarmen

“Niet iedereen hoeft altijd gelijktijdig of
 op dezelfde locatie te werken.”

In haar manifest breekt Isabel een lans voor focustijd en asynchroon werken. “We zien meetings als enige manier om samen te werken. Maar er bestaan ook andere mogelijkheden: je kan ook niet-gelijktijdig samenwerken. Meetings hou je best voor die activiteiten waarvoor een gelijktijdige aanwezigheid noodzakelijk is.
Het nemen van een beslissing, bijvoorbeeld. Maar het doornemen van informatie en
het vormen van een mening en die weergeven in woorden, dat kan je ook op voorhand doen, op een asynchrone manier.” Deze manier van werken garandeert dat er langere stukken tijd vrijkomen, focustijd, een noodzakelijke voorwaarde om aan betekenisvol kenniswerk te kunnen doen.

Asynchroon samenwerken en focustijd

“Het hybride werken wordt vaak voorgesteld als de ultieme vrijheid voor het individu. Maar dat is het absoluut niet.” Isabel is formeel. “Denk aan de Heilige Drievuldigheid. Wel, zo heb je individu, team en organisatie. Het individu moet bewuster stilstaan bij de manier waarop hij/zij toegevoegde waarde creëert. Leidinggevenden horen meer aandacht te geven aan het installeren van verbinding en vertrouwen. De organisatie moet zorgen voor duidelijke guidelines: algemene principes die teams toelaten om daarbinnen afspraken te maken en goede manieren van interactie af te spreken.”

Individu – team – organisatie: de Heilige Drievuldigheid

Asynchroon werken leidt tot minder onderbrekingen en geeft kenniswerkers het signaal dat de organisatie belang hecht aan het feit dat ze hun dag kunnen afsluiten met een tevreden gevoel.

Moedig medewerkers aan om zich
te blijven ontwikkelen en ondersteun hen in hun ambities.

Isabel De Clercq 

is naast oprichter van Connect Share Lead ook de auteur van ‘Het Hybride Werken – Een Manifest’, het managementboek ‘Social Technologies in Business’ en van
de verhalenbundel ‘Gekruld’.

Deze winnaars van de wedstrijd uit One juni ontvingen het boek ‘5G: De ruggengraat van onze toekomst’ van Tom Cassauwers of het boek ‘Faut-il avoir peur de la 5G ?’ van Guy Pujolle.

Erica Baetslé,
HR Manager Wellbeing & Engagement bij Proximus

“Door de pandemie en het continue thuiswerken is het al een lange tijd moeilijk om een gezonde balans te houden. Daarom werken we nu voornamelijk rond ‘Work smarter, Connect together & Energize yourself’. We geven tips, webinars, video’s en richtlijnen over momenten om te ontspannen en een slimmere vergadercultuur.”

Online leidinggeven, motiveren en verbinden

  • Eric De Ron
  • Steven Ackx
  • Alain Dumont
  • Nele Warnez
  • Koen Van Echelpoel
  • Luc Stock

7. Zet als leidinggevende de toon

Beantwoord de wedstrijdvragen en maak kans op 1 van de 3 exemplaren. 

‘Het Hybride Werken’ van Isabel De Clercq 

Win het boek

Isabel De Clercq
auteur van ‘Het Hybride Werken – Een Manifest’ 

“De keuzes die organisaties nu maken zijn een veruiterlijking van de waarden van de organisatie."

Algemene richtlijnen naar voren schuiven wijst op vertrouwen in de kracht van het team. De organisatie hecht belang aan een volwassen arbeidsrelatie. 

Te veel regelneverij.
Te weinig visie.

Isabel De Clercq is oprichter van Connect Share Lead, dat organisaties helpt om vorm te geven aan een gezonde werkplek. Hybride werken is daarbij een interessante facilitator. “Van levenslang leren door asynchrone kennisdeling, over productiviteit door focus en technologie, tot digitale taal en meer zelfbeschikking. Wie hybride werken optimaal inricht, wint op alle vlakken en draagt ook bij tot een betere klantenservice.”

Isabel zag organisaties krampachtig reageren bij de voorbereiding van de terugkeer naar de werkvloer. “Het lijkt wel alsof velen zich verplicht voelen op die kar te springen.
Het debat wordt daarbij vaak verengd tot het vastleggen van twee dagen thuiswerk. Op die manier gaan organisaties voorbij aan het rijke gedachtegoed dat het hybride werken in zich draagt.” Isabel verwijst dan met vuur naar concepten als vertrouwen, volwassen arbeidsorganisatie, klantgerichtheid en levenslang leren.